cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Γλωσσικη Αναπτυξη


Γλωσσική Εξέλιξη 0-7 ετών

0-6 μηνών

  • Τρομάζει σε ήχους.
  • Επαναλαμβάνει τους ίδιους ήχους.
  • Συχνά γλυκοψιθυρίζει, γουργουρίζει και βγάζει ευχάριστους ήχους.
  • Χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα για να εκφράσει διαφορετικές ανάγκες.
  • Χαμογελάει όταν του μιλάνε.
  • Αναγνωρίζει ήχους.
  • Εντοπίζει τον ήχο γυρνώντας το κεφάλι.
  • Σωπαίνει απ’ την ανθρώπινη φωνή.
  • Ακούει το λόγο.
  • Χρησιμοποιεί τα φωνήματα /b/, /p/ και /m/ όταν μουρμουρίζει.
  • Μιμείται ήχους.
  • Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει ανάγκες.
  • Ποικίλλει σε ύψος και ένταση (η φωνή)


7-12 μηνών

  • Καταλαβαίνει το ναι και το όχι.
  • Καταλαβαίνει και ανταποκρίνεται στο όνομά του.
  • Ακούει και μιμείται περισσότερους ήχους.
  • Αναγνωρίζει λέξεις συνηθισμένων αντικειμένων (π.χ. κούπα, παπούτσι, χυμός).
  • Μουρμουρίζει χρησιμοποιώντας μεγάλες και μικρές ομάδες ήχων.
  • Χρησιμοποιεί ένα μοντέλο μελωδίας σαν τραγούδι όταν μουρμουρίζει.
  • Χρησιμοποιεί μεγάλη ποικιλία ήχων όταν μουρμουρίζει.
  • Μιμείται μερικούς ήχους του λόγου ακόμη και όταν κλαίει μόνο για να προκαλέσει την προσοχή.
  • Ακούει όταν του μιλάς.
  • Χρησιμοποιεί προσεγγίσεις ήχων.
  • Αρχίζει να μετατρέπει το μουρμούρισμα σε ακατάληπτη γλώσσα.
  • Κάνει σκόπιμη χρήση του λόγου για πρώτη φορά.
  • Παραγωγή μιας ή περισσότερων λέξεων.
  • Χρησιμοποιεί ουσιαστικά σχεδόν αποκλειστικά.
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεων.
  • Κατανοεί απλές εντολές.


13-18 μήνες

  • Χρησιμοποιεί μοντέλο μελωδίας σαν του ενήλικα.
  • Χρησιμοποιεί ηχολαλία και ακατάληπτη ομιλία.
  • Χρησιμοποιεί ακατάληπτη γλώσσα για να συμπληρώσει τα κενά στην ευχέρεια του λόγου.
  • Παραλείπει μερικά αρχικά σύμφωνα και σχεδόν όλα τα τελικά.
  • Παράγει κυρίως ακατανόητο λόγο.
  • Ακολουθεί απλές εντολές.
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 3-20 ή περισσότερων λέξεων.
  • Παράγει φράσεις 2 λέξεων.
  • Συνδυάζει χειρονομίες και φωνές.
  • Ζητάει περισσότερα επιθυμητά αντικείμενα.


19-24 μήνες

  • Χρησιμοποιεί πιο συχνά λέξεις από ότι η ακατάληπτη γλώσσα.
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-100 ή περισσότερων λέξεων.
  • Έχει δεκτικό λεξιλόγιο 300 ή περισσότερων λέξεων.
  • Αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά και ρήματα.
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί αντωνυμίες (εγώ και δικό μου).
  • Διατηρεί μη σταθερό έλεγχο του ήχου.
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλο μοντέλο για ερωτήσεις.
  • Είναι περίπου 25-50% κατανοητός/ή στους αγνώστους.
  • Απαντά σε ερωτήσεις «τι είναι αυτό;»
  • Του αρέσει να ακούει ιστορίες.
  • Γνωρίζει 5 μέρη του σώματος.
  • Ονοματίζει με ακρίβεια αρκετά οικεία του αντικείμενα.
  • Ακολουθεί διπλές εντολές.


2-3 ετών

  • Ο λόγος είναι 50-75% κατανοητός.
  • Καταλαβαίνει το «ένα» και «όλα».
  • Αναφέρει φυσικές ανάγκες (πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά κτλ.).
  • Ζητάει αντικείμενα ονομάζοντάς τα.
  • Απαντάει σε ερωτήσεις τύπου «ναι/όχι».
  • Ονοματίζει καθημερινά αντικείμενα.
  • Δείχνει τις εικόνες σε βιβλία όταν ονοματίζονται.
  • Διακρίνει αρκετά μέρη του σώματος.
  • Ακολουθεί απλές εντολές και απαντάει σε απλές ερωτήσεις.
  • Του αρέσει να ακούει μικρές ιστορίες, τραγούδια και ρίμες/ ομοιοκαταληξίες.
  • Κάνει ερωτήσεις 1-2 λέξεων.
  • Χρησιμοποιεί φράσεις 3-4 λέξεων.
  • Χρησιμοποιεί κάποιες προθέσεις, άρθρα, παρόντα εξακολουθητικά ρήματα, απλούς πληθυντικούς, αφαιρέσεις, παρελθοντικούς ανώμαλους χρόνους και άρνηση με «όχι ή δεν».
  • Χρησιμοποιεί μερικά ρήματα παρελθοντικού χρόνου, μορφασμούς ζήλιας, αντωνυμίες και απαρέμφατα.
  • Χρησιμοποιεί λέξεις μέσα σε γενικό πλαίσιο.
  • Παράγει αρκετά είδη προτάσεων.
  • Καταλαβαίνει το «γιατί, ποιος, τίνος και πόσα».
  • Συνεχίζει τη χρήση της ηχολαλίας όταν συναντά δυσκολίες στο λόγο.
  • Έχει δεκτικό λεξιλόγιο 500-900 ή περισσότερων λέξεων.
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 ή περισσότερων λέξεων (ραγδαία ανάπτυξη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου).
  • Παρουσιάζει πολλαπλά γραμματικά λάθη.
  • Κατανοεί περισσότερα πράγματα που του λέγονται.
  • Συχνά κάνει επαναλήψεις-ειδικά στα αρχικά και στις πρώτες συλλαβές.
  • Μιλάει με δυνατή φωνή.
  • Αυξάνει την έκταση του ύψους.
  • Χρησιμοποιεί τα φωνήεντα σωστά.
  • Χρησιμοποιεί τα αρχικά σύμφωνα σταθερά (παρόλο που μερικά δεν τα αρθρώνει).
  • Συχνά παραλείπει τα σύμφωνα στη μέση θέση.
  • Συχνά παραλείπει ή αντικαθιστά τα τελικά σύμφωνα.
  • Χρησιμοποιεί περίπου 27 φωνήματα.
  • Χρησιμοποιεί το βοηθητικό ρήμα «είναι» στο σωστό τύπο.


3-4 ετών

  • Κατανοεί τις λειτουργίες των αντικειμένων.
  • Κατανοεί τις διαφορές στις σημασίες (σταμάτα-πήγαινε, μέσα-πάνω, μεγάλο-μικρό).
  • Ακολουθεί διπλές και τριπλές εντολές.
  • Ρωτάει και απαντάει σε απλές ερωτήσεις (ποιος, τι, πού, γιατί).
  • Συχνά κάνει ερωτήσεις και ζητάει λεπτομέρειες στις απαντήσεις.
  • Παράγει απλές προφορικές αναλογίες.
  • Χρησιμοποιεί την γλώσσα για να εκφράσει συναισθήματα.
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 4-5 λέξεων.
  • Επαναλαμβάνει 6-13 συλλαβές σε προτάσεις με ακρίβεια.
  • Διακρίνει αντικείμενα με το όνομα τους.
  • Χειρίζεται τους ενήλικες και τους συνομηλίκους του.
  • Ίσως συνεχίζει να χρησιμοποιεί την ηχολαλία.
  • Χρησιμοποιεί πάνω από 6 λέξεις σε μία πρόταση.
  • Χρησιμοποιεί ουσιαστικά και ρήματα πιο συχνά.
  • Έχει επίγνωση του παρελθόντος και του μέλλοντος.
  • Έχει δεκτικό λεξιλόγιο 1200-2000 ή περισσότερων λέξεων.
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1500 ή περισσότερων λέξεων.
  • Μπορεί συχνά να επαναλαμβάνει, συναντώντας εμπόδια, αναπνέοντας διαταραγμένα και κάνοντας γκριμάτσες με το πρόσωπό του, κατά τη διάρκεια του λόγου.
  • Αυξάνει το ρυθμό του λόγου.
  • Ψιθυρίζει.
  • Κατέχει το 50% των συμφώνων και συνδυασμών τους.
  • Ο λόγος είναι 80% κατανοητός.
  • Η γραμματική της πρότασης βελτιώνεται παρόλο που μερικά λάθη ακόμη υπάρχουν.
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα το «είναι και το είμαι» στις προτάσεις.
  • Λέει 2 γεγονότα σε χρονολογική σειρά.
  • Συμμετέχει σε μεγάλες συζητήσεις.
  • Χρησιμοποιεί μερικές αφαιρέσεις, ανώμαλους πληθυντικούς, ρήματα μελλοντικών χρόνων και συνδέσμους.
  • Χρησιμοποιεί σταθερά κανονικούς πληθυντικούς, κτητικά και ρήματα απλών παρελθοντικών χρόνων.


4 ετών

  • Μιμούμενος μετράει ως το 5.
  • Κατανοεί έννοιες των αριθμών πάνω από το 3.
  • Συνεχίζει να κατανοεί έννοιες του χώρου.
  • Αναγνωρίζει 1-3 χρώματα.
  • Έχει δεκτικό λεξιλόγιο 2800 ή περισσότερων λέξεων.
  • Μετράει ως το 10 παπαγαλία.
  • Ακούει απλές μικρές ιστορίες.
  • Απαντάει σε ερωτήσεις σχετικά με λειτουργίες.
  • Χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις.
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900-2000 ή περισσότερων λέξεων.
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 4-8 λέξεων.
  • Απαντάει σε διπλές πολύπλοκες ερωτήσεις.
  • Ρωτάει για ορισμούς λέξεων.
  • Μιλάει με ρυθμό 186 λέξεων το λεπτό.
  • Μειώνει τον συνολικό αριθμό των επαναλήψεων.
  • Του αρέσει να ακούει ρυθμούς, ρίμες και συλλαβές χωρίς νόημα.
  • Παράγει σύμφωνα με 90% ακρίβεια.
  • Μειώνει αισθητά τον έντονο αριθμό παραλείψεων και αντικαταστάσεων των ήχων.
  • Συχνά παραλείπει σύμφωνα στη μεσαία θέση.
  • Ο λόγος του είναι συνήθως κατανοητός στους αγνώστους.
  • Μιλάει για εμπειρίες στο σχολείο, σε σπίτια φίλων, κλπ.
  • Μεταφέρει με ακρίβεια μία μεγάλη ιστορία.
  • Προσέχει μία ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις σχετικά με αυτή.
  • Χρησιμοποιεί ανώμαλους πληθυντικούς, κτητικές αντωνυμίες, μελλοντικό χρόνο, αυτοπαθείς αντωνυμίες και συγκριτικά μορφήματα στις προτάσεις.


5-6 ετών

  • Ονοματίζει 6 βασικά χρώματα και 3 βασικά σχήματα.
  • Ακολουθεί οδηγίες που δίνονται σε ομάδα.
  • Ακολουθεί τριπλές εντολές.
  • Κάνει ερωτήσεις με «πως».
  • Απαντάει προφορικά στο «γεια» και «τι κάνεις».
  • Χρησιμοποιεί παρελθοντικό και μελλοντικό χρόνο κατάλληλα.
  • Χρησιμοποιεί συνδέσμους.
  • Έχει δεκτικό λεξιλόγιο 13000 λέξεων περίπου.
  • Ονοματίζει τα αντίθετα.
  • Ονοματίζει τις ημέρες της εβδομάδες διαδοχικά.
  • Μετράει ως το 30 παπαγαλία.
  • Συνεχίζει δραστικά να αυξάνει το λεξιλόγιό του.
  • Μειώνει το μήκος της πρότασης σε 4-6 λέξεις.
  • Αντιστρέφει τους ήχους περιστασιακά.
  • Ανταλλάσσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις.
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρεια.
  • Χρησιμοποιεί γραμματικά ολοκληρωμένες προτάσεις.
  • Μεταφέρει με ακρίβεια μία ιστορία.
  • Τραγουδάει ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλλει παιδικά τραγουδάκια.
  • Επικοινωνεί εύκολα με τους ενήλικες και άλλα παιδιά.
  • Χρησιμοποιεί την κατάλληλη γραμματική στις περισσότερες περιπτώσεις.


6-7 ετών

  • Ονοματίζει μερικά γράμματα, αριθμούς και νομίσματα.
  • Μετράει αριθμούς.
  • Κατανοεί το «δεξιά» και «αριστερά».
  • Χρησιμοποιεί όλο και πιο σύνθετες περιγραφές.
  • Ασχολείται με συζητήσεις.
  • Έχει δεκτικό λεξιλόγιο 20000 λέξεων περίπου.
  • Χρησιμοποιεί πρόταση μήκους περίπου 6 λέξεων.
  • Κατανοεί περισσότερες χρονικές έννοιες.
  • Λέει το αλφάβητο.
  • Μετράει μέχρι το 100 παπαγαλία.
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα μορφολογικά σημάδια.
  • Χρησιμοποιεί την παθητική φωνή κατάλληλα.


(Kenneth Shipley, 1998: Assessment in Speech Language)