cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ


Διαταραχές αυτιστικού φάσματος

Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος:Τι σημαίνει και πως μπορώ να βοηθήσω


Εγώ ο ίδιος!
Θέλω να καταλάβω τον εαυτό μου.
Θέλω να γκρεμίσω τα τείχη μου.
Αλλά δεν είναι τόσο εύκολο. Είναι πόνος.
Δεν μπορώ.
Κάθε πέτρα που πέφτει...Προκαλεί πόνους και φέρνει νέα συναισθήματα.
Ο πανικός είναι κοντά, Έρχεται!
Ψάχνω το στήριγμά μου.
Μόνος μου δεν το μπορώ.
Το ψέμα γύρω μου είναι τοίχος.
Θέλω να κλωτσήσω το τείχος, Αλλά δεν μπορώ.
Είμαι μια μαριονέτα της ζωής
Που με κατευθύνουν οι άλλοι,
Αλλά λανθασμένα.
Εγώ δεν μπορώ πια να πάω. Και αρχίζουν από την αρχή.
Δεν υπάρχει μαριονέτα.
Αυτός είμαι εγώ.
Wolfgang,άτομο με αυτισμό, Αύγουστος 2000, Γερμανία.


Πολύς λόγος γίνεται σήμερα για την Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος ή αλλιώς τον Αυτισμό. Βέβαια ο όρος αυτός δεν είναι σύγχρονος, καθώς, ήδη από το 1911, o Bleuer κάνει λόγο για τα παθολογικά χαρακτηριστικά του αυτισμού.


Τι εννοούμε όμως με τον όρο «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος»;

Με τον όρο ΔΑΦ, αναφερόμαστε σε μια σοβαρή σύνθετη νευροβιολογική διαταραχή του εγκεφάλου. Η εκ γενετής αυτή διαταραχή δημιουργεί προβλήματα στην κατανόηση, στην επικοινωνία και τη συμπεριφορά του ατόμου (Wing,2000). Με τα νέα διαγνωστικά κριτήρια (DSM V) ο ορισμός «Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές που χρησιμοποιούταν από το DSM IV γίνεται «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος» και τα κριτήρια που περιλαμβάνει είναι τα εξής:

Α. Επίμονα ελλείμματα στην κοινωνική επικοινωνία και αλληλεπίδραση σε ποικίλα πλαίσια.

1. Δυσκολίες κοινωνικο/συναισθηματικής αμοιβαιότητας. Δυσκολίες κοινωνικής
2. προσέγγισης και λειτουργικής επικοινωνίας μέσω της μειωμένης ανταλλαγής ενδιαφερόντων, συναισθημάτων και κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
3. Ελλείμματα μη λεκτικής επικοινωνίας (π.χ. έλλειψη βλεμματικής επαφής).
4. Δυσκολίες στην δημιουργία και διατήρηση σχέσεων με τους άλλους.

Β. Περιορισμένες και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, ενδιαφέροντα ή δραστηριότητες:

1. Στερεοτυπικός ή επαναλαμβανόμενος λόγος, στερεότυπη ή επαναλαμβανόμενη κίνηση και χρήση αντικειμένων.
2. Επίμονη τήρηση ρουτινών και τελετουργικών συνηθειών .Επίσης, παρουσιάζεται έντονη αναστάτωση σε αλλαγές και μεταβάσεις.
3. Ενδιαφέροντα τα οποία είναι περιορισμένα και απόλυτα δομημένα
4. Ελλείματα αισθητηριακής επεξεργασίας, ασυνήθιστο ενδιαφέρον σε συγκεκριμένα ερεθίσματα του περιβάλλοντος, υπέρ ή υποδιέγερση αισθητηριακών εισερχομένων.

Γ. Τα συμπτώματα πρέπει να εμφανίζονται κατά την νηπιακή ηλικία.

Δ. Τα συμπτώματα περιορίζουν την καθημερινή λειτουργικότητα του ατόμου.

Πως μπορώ να βοηθήσω ένα παιδί με ΔΑΦ;

Η μη αγνόηση τυχόν δυσκολιών που θα παρατηρηθούν είναι σημαντική. Τα παιδιά με ΔΑΦ μπορούν να βελτιωθούν σημαντικά με την κατάλληλη θεραπευτική – εκπαιδευτική αντιμετώπιση. Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί πως οι περιπτώσεις σοβαρότητας ποικίλουν και πως τα παιδιά που βρίσκονται στο Φάσμα, ανάλογα με την σοβαρότητα, είναι ικανά να μάθουν και να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους, να λειτουργούν στο σπίτι και στην κοινότητα και σε κάποιες περιπτώσεις να ζουν μία σχεδόν «φυσιολογική» ζωή. Τέλος, από την πλευρά του γονέα είναι σημαντικό να συνεργάζεται άμεσα με τον δάσκαλο-θεραπευτή του παιδιού, να γίνεται συνθεραπευτής και να συνεχίζει την εκπαίδευση - καθοδήγηση στο σπίτι.


Βιβλιογραφία:

American Psychiatric Association (2013), Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM – 5.

Bleuler E (1911). Dementia Praecox oder Gruppe der Schizophrenien. In: Aschaffenburg G, editor. Handbuch der Psychiatrie. Leipzig: Deuticke;(Ger).

Wing, L. (2000). Το αυτιστικό φάσ΅α: Ένας οδηγός για γονείς και επαγγελ΅ατίες για διάγνωση. Αθήνα: ΕΕΠΑΑ


Αργύρη Ειρήνη
Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος, MSc. UCLan, Uk.