cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ


Επιλεκτική αλαλία

Επιλεκτική Αλαλία

Τί είναι επιλεκτική αλαλία;

Η επιλεκτική αλαλία είναι ένας όρος ο οποίος χρησιμοποιείται όταν τα παιδιά τα οποία είναι ικανά να μιλήσουν αρκετά εύκολα σε μερικές καταστάσεις, συνήθως με τις οικογένειες τους στο σπίτι, και επίμονα σιωπηλά σε άλλες καταστάσεις, συνήθως έξω από το σπίτι και με άγνωστους ανθρώπους. Το πρόβλημα συνήθως εμφανίζεται στο σχολείο όπου τα παιδιά τα οποία δεν έχουν μιλήσει για δύο περιόδους ή περισσότερο είναι χρήσιμο να περιγραφούν ότι έχουν επιλεκτική αλαλία.
Αυτό δεν είναι συνήθως μία συστολή ούτε πείσμα' είναι ένα ψυχολογικό πρόβλημα όταν τα παιδιά μοιάζουν να παγώνουν και γίνονται ανίκανα να μιλήσουν, ένα είδος φόβου και κοινωνικού άγχους, μαζί με μια υπερβολική ευαισθησία για τις αντιδράσεις των άλλων.
Η “επιλεκτική αλαλία” είναι περισσότερο ένας πρόσφατος όρος για την “αλαλία επιλογής”' κι οι δύο όροι μπορούν να χρησιμοποιούνται αλλά “η επιλεκτική αλαλία” τώρα ευνοείται από τους περισσότερους επαγγελματίες.
Η πλειονότητα των παιδιών που παρουσιάζουν την διαταραχή έχουν μία γενετική προδιάθεση για την εμφάνιση άγχους. Απλούστατα λοιπόν τα παιδιά αυτά έχουν κληρονομήσει την τάση να άγχονται υπέρμετρα από ένα ή περισσότερα μέλη της οικογένειας τους. Πολύ συχνά, τα παιδιά αυτά εμφανίζουν σημεία έντονου άγχους, όπως άγχος αποχωρισμού, συχνές κρίσεις θυμού και κλάματος, κακοδιαθεσία, προβλήματα ύπνου, έλλειψη ευελιξίας και έντονη ντροπαλότητα από την βρεφική ηλικία και έπειτα.

Μερικά χαρακτηριστικά:

  • Η επιλεκτική αλαλία είναι μία σχετικά σπάνια κατάσταση. Η καλύτερη εκτίμηση προτείνει ότι λιγότερο από ένα παιδί ανά χιλιάδες επηρεάζεται.
  • Η επιλεκτική αλαλία καταγράφεται συνήθως ανάμεσα στις ηλικίες των τριών και πέντε.
  • Τα κορίτσια ελαφρώς συχνότερα από τα αγόρια.
  • Τα παιδιά που προέρχονται από δίγλωσσα περιβάλλοντα έχουν ελαφρώς περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν επιλεκτική αλαλία.
  • Τα παιδιά με επιλεκτική αλαλία έχουν περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν δυσκολίες γλώσσας και λόγου σε σύγκριση με άλλα παιδιά.
  • Η πλειονότητα των παιδιών με επιλεκτική αλαλία έχουν νοητικό επίπεδο στο μέσο όρο ή και πάνω από το μέσο όρο, αλλά κάποια εμφανίζουν μέτριου έως σοβαρού βαθμού μαθησιακές δυσκολίες.


Τί μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε;

Στις περισσότερες περιπτώσεις συνίσταται παραπομπή και στο λογοθεραπευτή και στον ψυχολόγο. Τότε μία ολοκληρωμένη αξιολόγηση του παιδιού μπορεί να μεταφερθεί για ένα μεγάλο διάστημα, συμπεριλαμβάνοντας αξιολόγηση νοητικού επιπέδου και όλων των περιοχών που σχετίζονται με την αλαλία. Η αξιολόγηση της λεκτικής κατανόησης του παιδιού (κατανόηση της γλώσσας) είναι συνήθως πιθανό, και η εκφραστική τους γλώσσα και ομιλία (τι λένε) μπορεί να αξιολογηθούν έμμεσα χρησιμοποιώντας ταινίες στο σπίτι, ή κάτι παρόμοιο.
Η θεραπεία μπορεί να συμπεριλαμβάνει ένα σταδιακό πρόγραμμα από έναν θεραπευτή ή από έναν ειδικό εργαζόμενο στο σχολείο για την αντιμετώπιση της αλαλίας- διάφορα ειδικά προγράμματα έχουν προκύψει πρόσφατα. Το έργο γονέα-παιδιού μπορεί να βοηθήσει, και να υποστηρίξει και να συμβουλέψει τόσο σχολείο όσο και τους γονείς που το χρειάζονται.
Η κατάσταση είναι περίπλοκη και η πρόοδος είναι αργή. Η υπερβολική ευαισθησία είναι ένα χαρακτηριστικό της προσωπικότητας, και παρόλο που τα παιδιά μπορεί να κάνουν σημαντική πρόοδο όλα αυτά τα χρόνια είναι πιθανό να παραμείνουν κάπως επιφυλακτικά.

Παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της εκλεκτικής αλαλίας μέσα στην τάξη:

  • Μείωση του άγχους
  • Ενίσχυση μη λεκτικής επικοινωνίας
  • Ενίσχυση κοινωνικών αλληλεπιδράσεων
  • Ενίσχυση λεκτικής επικοινωνίας.


Ειδικότερα :

  • Μην πιέζετε το παιδί να μιλήσει.
  • Μην του δείχνετε ότι περιμένετε από αυτό να μιλήσει.
  • Δώστε έμφαση σε δραστηριότητες και εργασίες που δεν απαιτούν τη χρήση λόγου (π.χ. γράψιμο, ζωγραφική).
  • Μην δίνετε έμφαση στη λεκτική επίδοση.
  • Εφαρμόστε δραστηριότητες που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων.
  • Δώστε στο παιδί επιπλέον χρόνο για να ολοκληρώσει μια εργασία ή να απαντήσει σε μια ερώτηση.
  • Ενθαρρύνετε τις συναναστροφές με τους συνομηλίκους.
  • Συνεργαστείτε με τον ψυχολόγο και συντονίστε τις προσπάθειες σας.
  • Εφαρμόστε σύστημα εναλλακτικής επικοινωνίας (π.χ. καρτέλες, χειρονομίες, σημειώματα).
  • Φέρτε το παιδί σε επαφή με τους συμμαθητές του και με άλλα παιδιά του σχολείου

Το DSM-IV (Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Ασθενειών του Αμερικανικού Ψυχιατρικού Συλλόγου) περιγράφει τα βασικά χαρακτηριστικά της Εκλεκτικής Αλαλίας ως εξής:

  • Το παιδί αρνείται επίμονα να μιλήσει σε μια ή περισσότερες κοινωνικές καταστάσεις συμπεριλαμβανομένου και του σχολείου.
  • Η διαταραχή δημιουργεί προβλήματα στην ακαδημαϊκή επίδοση του παιδιού και στις κοινωνικές σχέσεις.
  • Η διάρκεια της διαταραχής είναι τουλάχιστον ένας μήνας.
  • Η αποτυχία του παιδιού να μιλήσει δεν οφείλεται σε έλλειψη άνεσης με την καθομιλούμενη γλώσσα.
  • Η άρνηση ομιλίας δεν οφείλεται σε διαταραχές επικοινωνίας (π.χ. τραυλισμού), σε αυτισμό, σχιζοφρένεια, ή άλλη ψυχωτική διαταραχή.


Γεωργία Ρούσα
Λογοθεραπεύτρια